Thursday, January 29, 2015

Ayam Champion - "Resipi asal Chicken with Wine Sauce"

Salam ...hari ini aku nak mengodam satu resipi dari masakan barat yang menggunakan wine sebagai bahan asas. Resipi asal menggunakan campuran wine tetapi aku telah mengubah dari wine ke "campuran Champion" hahaha.. suka-suka aje aku letak nama ..tetapi percubaan aku ni berbaloi menghasilkan sos yang sedap...cuma sekiranya kalau aku membuat nya sekali lagi.. aku akan tambah sedikit bahan.. seperti paprika dan lada serbuk sedikit untuk ada sedikit pedas. Penyediaanya mudah dan ringkas.

Bagaimana rasanya ??? ... ok Resipi Ayam "Champion" ini rasa nya manis dan masam cuma kalau ada sedikit kepedasan memang terangkat rasanya.

Ayam Champion

Bahan -bahan :

  • Ayam yang di ambil isi "Boneless" - 250 gm
  • Tepung ubi - 100 gm
  • Telur - 1 biji
  • Minyak masak 
  • Buah oren - 2 biji / jus kordial oren  (**)
  • Kordial anggur - 2 sudu makan (**)
  • Air Sprite or 7-up - 1/2 tin (**)
  • Sparkling Anggur putih  - 1/2 cawan (**)
  • Kicap pekat - 1 sudu makan (**)
  • Kicap Cair - 1 sudu makan (**)
  • Plum sos - 1 sudu makan (**)
  • Tepung jagung - 1.5 sudu makan.
  • Sedikit air
Cara Membuatnya:
  • Gaulkan ayam yang telah potong dan dibersihkan dengan tepung ubi dan telur.Perap seketika dan kemudian goreng sehingga kekuningan dan angkat. Ketepikan
  •  Satukan bahan-bahan yang bertanda (**) di dalam satu bekas dan bolehlah di masak dan untuk kepekatan masukkan tepung jagung dan teruskan memasak. sehingga sos ini menjadi pekat.
  • Masukkan sayur-sayur ( optional) dan gaul.
  • Perasa sos tersebut dengan sedikit garam dan gula.
  • Setelah sos sebati dan pekat bolehlah di matikan api dan disiram ke atas ayam yang telah di goreng tadi.,

SELAMAT MENCUBA

No comments:

Post a Comment