Wednesday, November 5, 2014

Kari Ikan - Mamak Style


 Hari ini aku nak kongsi masakan kari ikan,tetapi, resipi kari hari ini aku cuba memasukkan elemen "mamak" dalam masakan. Masakan kari memang senonim dengan mamak, Ramai yang suka makan Nasi Kandaq disebabkan kepekatan bau dan rasa karinya.

Resipi  yang aku gunakan adalah hasil gabungan dari tunjuk ajar mertua aku.Aku gabungkan dengan apa yang aku belek-belek di internet. Hasilnya menepati cita rasa tekak aku.

Kari Mamak - Ikan Merah


Bahan-Bahan :

  • 2 Keping  (Ikan Merah / Jenahak./Tengiri.)- Jenis-Jenis ikan ini memang sedap kerana isinya sedap di buat kari.
  • Susu segar  dan Yogurt/Tairu  ( atau 1 cawan santan cair). Sekiranya  mengunakan campuran susu segar dengan Yogurt boleh lah guna 1 cawan susu segar dan  1 sudu besar yogurt dan di kacau sehingga sebati.
  • Biji Sawi - 1 sudu teh
  • Rempah Kari ikan Baba's - 5 sudu besar
  • Serbuk ketumbar - 2 sudu besar 
  • Chili blender - 3 sudu besar
  • Jintan Putih -1/2 sudu teh
  • Halia - 2 inci  *
  • Bawang Putih - 3 ulas*
  • Bawang Besar -2 biji **
  • Tomato -1 biji **
  • Bawang Merah kecik- 5 ulas ( Mayang)
  • Daun Kari - 2 tangkai 
  • Asam Jawa secukup rasa 
  • Lada merah - 2 biji ( dibelah dua)
  • Bendi /Terung
  • Garam dan Gula
  • Minyak Masak - untuk menumis
*   Halia+Bawang Putih  - di kisar
** Bawang Besar +Tomato - Di Kisar hancur

Cara Memasak :
  • Tumiskan biji sawi,daun kari,bawang merah yg di mayang dan chili besar sampai wangi.
  • Masukkan blender halia dan bawang putih
  • Masukkan serbuk ketumbar  dan Jintan Putih
  • Masukkan Serbuk kari
  • Tumis bahan-bahan tersebut sampai betul-betul garing
  • Masukkan air asam jawa. ( Kari Mamak mestilah sedikit masam )
  • Masukkan blender bawang besar dan tomato.dan biarkan seketika.
  • Masukkan bancuhan susu+yogurt / (atau 1 cawan santan cair) dan tambahkan  air sekiranya perlu - bergantung kepekatan yang di kehendaki
  • Biarkan sampai mendidih, barulah masukkan ikan. dan biarkan seketika dan masukkan terung./bendir
  • Setelah Ikan empuk ,perlahan kan api dapur untuk tujuan mereneh (untuk mendapat texture kari yang menarik)
  • Bolehah perasa kari dengan garam dan gula. 
  • Tutup api dan boleh lah menghidang kari yang telah siap.

Selamat Mencuba

# Untuk Edisi Kari Ikan akan datang  aku akan kongsi memasak kari dengan campuran beras yang di sangai untuk menambahkan kelazatan kari.



No comments:

Post a Comment