Sunday, August 16, 2015

Sup Ekor Lembu.

Salam kepada semua...minggu ini dah ada wap-wap aura rajin ke dapur  Hari ini aku nak berkongsi salah satu masakan kegemaran aku..iaitu SUP EKOR. 

Sebenarnya 4 hari lepas aku dah makan pun sup ekor  bersama dengan kawan-kawan di Felda Disaji Jeddah semperna meraikan seorang dari rakan aku akan pulang ke Malaysia. Kira inilah kali pertama aku ke Restoran Malaysia Dsaji Felda.. Well terus terang SUP EKOR yang kita orang order ini tak menepati cita rasa tekak aku. ...GAGAL.

Semalam aku ke Serawat Superstore dengan harapan mencari EKOR untuk di buat sup. Alhamdulilah dapat lah 2 peket untuk aku menjamu selera hari ini.

Wife aku siap ketawa bila aku komplen masakan sup ekor..." Amboi  macam balas dendam jer siap bersup ekor hari ini"...

Terlanjur memasak bolehlah aku kongsikan resipinya sekali kepada semua.


SUP EKOR
Bahan-Bahan Yang Digunakan.
  • Ekor Lembu - 500 gram ( direbus terlebih dahulu sehingga lembut)
  • Minyak Masak 
  • Serai -2 batang
  • Lengkuas - 2 inci ( Di ketuk)
  • 4 Sekawan - (1 batang kayu manis,2 kuntum bunga lawang, 4 kuntum bunga cengkih dan 2 biji buah pelaga)
  • Halia - 2 inci ( Di Ketuk)
  • Cili padi - 4 ulas 
  • Ketumbar - 1 sudu teh ( dikisar halus)
  • Jintan Putih - 1 sudu besar (di kisar halus)
  • Jintah manis - 1 sudu teh  (dikisar halus)
  • Sup bunjut adabi - 1 bunjut
  • Lada Hitam - 1 sudu besar.
  • Bawang Merah - 8 ulas ( dihiris nipis)
  • Bawang Putih - 3 ulas  (dihiris nipis)
  • Batang Saleri - di kerat-kerat halus
  • Garam dan Gula sebagai perisa
  • Bawang goreng -hiasan.
  • Daun Sup - Hiasan
  • Sambal kicap ( optional- ada lagilah sedap)
Cara Membuatnya:
  • Cuci Ekor lembu dan rebuslah sehingga empuk. Kaedah aku guna dengan memasukkan sehelai daun pandan ketika merebus supaya cepat empuk.
  • Masukkan minyak masak dan bolehlah mula menumis bawang besar dan bawang putih sehingga layu.Kemudian dimasukkan 4 sekawan dan teruskan menumis.
  • Masukkan serai yang telah dititik dan kacau bersama bahan tumisan.
  • Masukkan Ketumbar,Jintan Putih dan Jintan manis yang telah dikisar tadi dan gaul sebati dengan bahan tumisan. Masukkan juga halia dan lengkuas .
  • Masukkan ekor lembu tadi dan gaul seketika bersama dengan bahan-bahan yang dicampurkan sebelumnya,
  • Masukkan lebihan air rebusan sup ekor tadi dan bolehlah ditambahkan air. dan masukkan sup bunjut.
  • Biarkan memasak sehingga mendidih dan bolehlah di masukkan lada hitam ,gula dan garam.
  • Bolehlah di kecilkan api untuk mereneh sup.Ketika mereneh sup dengan api yang kecil ini bolehlah dimasukkan batang saleri atau daun sup. dan bawang goreng. ( Biasa aku mereneh ini dalam 5-10 minit).
  • Setelah itu matikan api dapur dan boleh lah dihidangkan panas-panas.. 
SELAMAT MENCUBA

1 comment: