Sunday, October 19, 2014

Ketam Buttermilk

Ketam Buttermilk
Resipi yang aku gunakan ini telah aku buat perbandingan dari banyak2 blog,dan aku serasi dengan resipi ini.  Rasanya dah banyak kali aku memasak dengan resipi ini.

Bahan-Bahan :

  • Ketam -5 ekor ( Tips yang wife aku ajar- pilih ketam betina, dan berat). Ketam ini kerat dua tanpa membuang cengkerang. Gunakan gunting untuk memotong ketam dan membuang duri2 pada sepit2. Cuci ketam dan letak ketepi.
  • Bawang putih - 5 ke 8 ulas  ( Tips - kalau sekilo ketam biasanya aku guna 8 ulas bawang putih) . Bawang ini hanya perlu di ketuk sahaja.
  • Mentega -2 atau 4 sudu besar. ( Tips- kalau sekilo ketam biasanya aku letak 4 sudu besar mentega)
  • Telur Masin - 2 biji - Di ambil merahnya dan di lenyek sehingga sekata dan letak di tepi.
  • Daun Kari - 1 tangkai daun kari ( Tips -batang kari jangan di buang, masukkan sekali nanti. untuk menambahkan aroma masakan)
  • Susu Sejat - 1 ke 2 tin  ( Bergantung kepada jumlah ketam. Biasanya aku akan guna dalam 1 tin  untuk 1 kilo ketam)
  • Cili Padi - 5-9 biji.  (Bergantung kepada kepedasan- Tips: Untuk mengurangkan muak susu dan mentega cili padi di gunakan sebagai balance rasa)
  • Garam dan Gula - Sebagai perasa masakan
  • Perasa TUMIX - sedikit sahaja (optional)
 Cara membuat :
  • Masukkan sedikit minyak ke dalam kuali dan goreng ketam separuh masak ataupun goreng ketam sehingga cengkerang bertukar warna,.Angkat dan ketepikan.
  • Masukkan mentega ke dalam kuali panas dan  kacau sehingga semua mentega larut.
  • Masukkan bawang putih ,daun kari dan cili padi- Tumis sehingga naik bau 
  • Masukkan susu sejat - kacau perlahan2 sehingga mendidih.
  • Masukkan Gula , Garam dan perasa TUMIX secukup rasa dan teruskan kacau perlahan2 sehingga campuran menjadi sedikit pekat dan warna keemasan ( Jangan terlalu pekat).
  • Masukkan ketam yang telah di toskan kedalam kuali dan gaul2.
  • Masukkan telur masin ( jika hendak) dan di gaul sekali lagi sehingga semua ketam ada ketulan telur masin.
  • Tutup kuali dengan penutup supaya wap panas kekal di dalam kuali. Dengan cara begini ketam akan masak sekata. Tutup penutup dalam  tempoh 3-5 minit sehingga kulit ketam bertukar warna merah .
  • Teruskan mengacau ketam sehingga campuran tadi pekat dan bersalut kepada kulit ketam.
  • Tutup api dapur dan boleh membuat persiapan untuk menghidang. 
SELAMAT MENCUBA 

No comments:

Post a Comment