Wednesday, February 4, 2015

Udang Goreng Vietnam

Salam ..Hari  ini agak relax sikit "timing" kerja aku, so ada lah masa untuk aku membelek buku resipi yang tersusun kemas di rak buku. Resipi yag aku nak kongsi ini masakan berasal dari negara vietnam. Resipi ini aku dah lama tengok tapi belum ada kesempatan meneliti cara olahannya. Sukatan asal resipi ini banyak di tulis dalam "gram".. sampai terpaksalah aku menggunakan sukatan. Dalam hati akulah.. chef ini macam tak iklas jer nak kongsi resipi dia....apa tak sampai garam dan gula pun dalam sukatan "gram". Untuk memudahkan pembaca aku menulis sukatan dalam bahasa mudah supaya senang untuk di ikuti.,

Udang Goreng Vietnam


Bahan- Bahan Yang Di Gunakan:

  • Udang - 400 gram 
  • Buah Oren - 1 biji  diperah dan diambil jusnya
  • Serbuk Kari Ikan /Udang -1 sudu makan
  • Serbuk Cili - 1 sudu makan
  • Sos Cili - 2 sudu makan
  • Sos Tomato -3 sudu makan
  • Sos Tiram - 1.5 sudu makan
  • Kicap cair  - 1/2 sudu makan
  • Kiub Ayam Maggie - 1/2 kiub
  • Belacan serbuk - 1/2 sudu teh
  • Garam dan Gula 
  • Sedikit air.


Cara Membuatnya :

  • Bersihkan udang dan digaulkan dengan sedikit kunyit dan garam. Goreng udang sehingga kulitnya kekuning-kuningan dan ketepikan.
  • Ambil satu bekas dan campurkan semua bahan yang di atas tadi dan kacau sehingga sebati.
  • Masukkan bancuhan tadi ke dalam kuali dan masak sehingga kuah menjadi pekat. Tuangkan sedikit air sekiranya perlu.
  • Perasa kuah/sos dengan garam dan gula.
  • Kemudian angkat sos ini dan tuangkan ke atas udang yag telah di goreng tadi,


No comments:

Post a Comment