Monday, October 27, 2014

Ikan Siakap Kukus (Stim)


Kebetulan hari Jumaat lepas,jiran aku ke pasar Jeddah dan aku memesan Ikan Siakap yang bersaiz sederhana dan aku rasa tak lah sampai sekilo beratnya. Dengan harga SR15 seekor ini cukuplah untuk aku makan sorang.

Bermacam jenis masakan boleh di olah dengan Ikan Siakap ini, tapi paling sedap dan paling biasa kita lihat di restaurant  adalah :

  • Masak Stim
  • Masak 3 Rasa
  • Masak Tauchou
  • Masak Asam Pedas
Untuk kali ini Inspirasi Dapurku, menyediakan resipi ringkas untuk Ikan Siakap Kukus (Stim), resipi ini di olah dari  resipi wife aku. Terima kasih "Eita's Kitchen" berkongsi resipi dan dapatlah aku godam lagi resipi wife aku ini.

Ikan Siakap Kukus
Biasanya kalau aku ke pasar, memang aku akan suruh dia orang bersihkan ikan.dan hanya perlu bayar dalam beberapa Riyal aje. Tetapi  yang member aku belikan ini tak bersiang lagi.Kelam kabut jugaklah aku nak buang sisik ikan tanpa alatan yang sepatutnya. Aku  ber"message"lah  dengan wife aku minta tips menyiang ikan.

Seperti biasa,wife aku ini banyak skill dan di perturunkan aku ilmu menyiang ikan guna "GARPU /FORK". Di tarik-tarik garpu pada sisik ikan..dan dengan mudah sisik tanggal.

Ikan yang siap di siang dan dibersihkan


Akhirnya bersih pun Ikan Siakap aku ...."Terima kasih wife kesayanganku" .. maka bolehlah aku kongsi tips kecemasannya ini.Mungkin kau orang di luar sana ada pelbagai kaedah tapi untuk  aku ini...kira oklah. Betul tak ??

Bahan-Bahan:
  • Ikan Siakap  - Di bersihkan dan kelar-kelar badannya secara menyerong
  • Minyak Masak  -2 Sudu makan untuk persediaan sos.  
  • Sos tiram - 1 sudu makan *
  • Sos ikan - 1 sudu makan   *
  • Serai - 1 Batang, (di ketuk) 
  • Bawang Putih - 5 ulas ( di hiris)
  • Limau nipis - 2 @ 3 biji  di ambil jusnya ( aku guna lemon 1 biji )
  • Cili Padi - 2 @ 3  biji ( bergantung kepedasan yang di kehendaki)
  • Tomato -1 Biji  (di potong dadu )
  • Karot - 1 biji ( di potong seperti lidi mancis)
  • Cauliflower - Sedikit 
  • Jagung muda / Baby corn- 2 Batang  dan di potong seperti lidi mancis
  • Cili merah - untuk hiasan
  • Daun sup / Daun Ketumbar - untuk hiasan
  • Garam dan Gula 
  • Air 1/2 cawan
* Untuk di gunakan untuk membuat sos

Penyediaan Ikan :

  • Sediakan pengukus, dan masukkan air dan jerangkan sehingga mendidih. Sediakan bekas untuk meletak ikan.
  • Lumurkan sedikit garam di kedua dua belah ikan. Kemudian letak ikan di dalam bekas tadi dan masukkan hirisan bawang, halia, dan serai. Curahkan sedikit jus limau /Lemon. 
  • Bolehlah masukkan juga sayuran Cauliflower,Jagung muda,tomato,karot 
  • Kukuslah selama 15-20 minit sehingga Ikan masak dan sayur empuk.
  • Angkat dan ketepikan.

Penyediaan Sos:
  • Panaskan kuali dengan sedikit minyak.
  • Masukkan bawang, serai dan tumis sehingga naik bau
  • Masukan cili padi, sos tiram dan sos ikan dan tuangkan air.
  • Curah kan baki perahan limau ke dalam kuali.
  • Masak sehingga mendidih
  • Perasa sos tersebut dengan garam dan gula.
  • Matikan dapur dan bolehlah di siram sos ini keatas Ikan Siakap yang telah siap di stim.

Selamat Mencuba




No comments:

Post a Comment