Sunday, October 19, 2014

Inspirasi mengubah segalanya.

Kita selalu dengar ungkapan “kau nak laki kau sayang kat kau...kau ikatlah  perut dia”. Ni selalu di sampaikan dari seorang emak ke anak perempuannya. Begitulah berterusan ungkapan itu di sampaikan dari generasi ke generasi.

Yang lelaki lurus bendul di luar sana tu, bukannya isteri tu nak ikat perut kau orang pakai tali rapia pulak! Maksudnya supaya isteri masak yang sedap-sedap untuk suami dan sebagai pengikat kemesraan hubungan rumah tangga. Kira itu adalah di antara rahsia kebahagian rumah tanggalah. Jangan pandang remeh benda ini. Tu yang aku selalu nasihat kat anak dara aku, ”akak belajar masak.. akak tu perempuan”

Idola dapur masakan sudah pastilah isteri dan mak aku. Aku nak jugak anak perempuan aku boleh mencontohi mamanya dan neneknya. Aku masih lagi teringat ada ketika berbual dengan abah aku dalam bab-bab masakan lah. Dia rajin petik mak aku. “ Mak kau masak tu sedap”. Nampak tak kau orang permainan ini !!!

Kekadang tu bila teringat masakan sedap dari mak kita.terasa bergetar nak balik kampung nak makan hasil dari air tangan orang yang kita sayang. Betul tak??



Bila suami cakap sedap betul warung mak janda tu masak sedap. Macam rasa bom meletup jer yek! Mak janda cantik pulak tu. Masak sedap! Ancaman bagi isteri kita ler tu! Betul ke tidak ni ??
Semua yang aku cerita di atas tu sesuatu gambaran betapa dengan masakan dapat mengubah dan menerbitkan cetusan rasa dan perasaan.

Berbalik pada cerita “Inspirasiku”. Inspirasi yang mengubah bermula dengan perkataan “Abah masak sedap dari mama” Ucapan itu datang dari anak bongsu aku. Semacam ada kejutan letrik mengalir dalam badan aku! Aku terbungkam, senyap, serius !!! Sedangkan selama ini isteri aku ler yang memasak. Tetiba aku sudah melenyapkan kedudukan carta isteriku. Hahaha hebat aku kali ini!

Bermulanya dari sinilah, aku cuba belajar dan memahirkan masakan kegemaran anak-anak aku. Dari situlah aku dah mula tengok2 resipi yang melambak kat internet. Motif aku, .aku suka dengar anak2 cakap ”Abah masak sedap !!!!” Sebelum ini aku tak tahu mengenai bahan-bahan masakan sampaikan  aku buat video call dengan isteri bertanyakan macam mana bentuk ketumbar !!!! 

Nampak betapanya lah hancus ilmu “Master Chef” aku! Huhuhu dari situ aku belajar bahan2 masakan. Alhamdulilah ada ler perubahan sikit. Eleh kau orang jangan gelak! Ramai yang macam aku kat luar sana tu aikkkkk!

Terima kasih anak-anak ku. Inspirasi ini telah mengubah segalanya. Nanti kau orang dah ada family sendiri jenguk2 ler kami ya. Kalau nak rasa masakan kami. Masa itu abah dah handal masak...ala-ala chef lah gitu.


No comments:

Post a Comment